24/7 zorg op afstand

Good Practice in de GGZ

Geestelijke gezondheidszorg is niet altijd beschikbaar op de momenten dat cliënten het nodig hebben, zoals in de avonden of weekenden. Vaak moet dan worden uitgeweken naar crisiszorg, omdat meer passende of lichtere zorg niet beschikbaar is. Om onnodige crisiszorg te voorkomen heeft GGZ Noord-Holland-Noord een digitale zorgcentrale ontwikkeld waarmee cliënten laagdrempelig contact kunnen opnemen. Via een gespecialiseerd digiteam wordt 24/7 zorg op afstand aangeboden.

 De voordelen van deze Good Practice:

De nabijheid van een behandelteam zorgt voor meer veerkracht

Cliënten kunnen langer thuis zorg ontvangen of sneller weer naar huis.

De digitale zorgcentrale werkt als aanvulling op de behandeling

De cliënt heeft de regie en kan zelf opschalen. Hierdoor helpt het een crisis te voorkomen. 

24/7 zorg op afstand heeft een preventieve werking en reduceert (crisis)opnames

Zonder de 24/7 bereikbaarheid zouden cliënten gemiddeld 7,1 dagen lager opgenomen zijn.

 

 Waarom 24/7 zorg op afstand? 

De digitale zorgcentrale waarmee 24/7 zorg op afstand kan worden geboden, vormt een waardevolle aanvulling op het reguliere ambulante zorgaanbod voor GGZ-cliënten met een hogere zorgbehoefte. Cliënten en hun naasten kunnen via één centraal telefoonnummer telefonisch contact opnemen. Samen met de behandelaar wordt beoordeeld of beeldbellen, ook wel telezorg genoemd, van toegevoegde waarde is voor de cliënt. Hiermee kan de cliënt thuis ondersteund worden, waardoor de juiste zorg, op de juiste plek, op het juiste moment wordt geboden en een crisis kan worden voorkomen.

Doelgroep

Deze dienstverlening is gericht op alle GGZ-cliënten die intensieve zorg nodig hebben, waarbij zorg op afstand bijdraagt aan meer stabiliteit.

Betrokken zorgverleners

Psychiatrisch verpleegkundige, sociaal pedagogisch hulpverlener.

 De zorgkosten en besparing

  • Landelijke zorgkosten

    € 2,2 miljard (SGGZ ambulant en klinisch crisisverblijf van maximaal 6 weken).

  • Inschatting landelijke besparing

    Van de ~3.000 unieke cliënten met licenties sinds de start in 2018, is een opnamereductie van 9,2% gezien voor de groep met verblijf voor en na licentie (119 cliënten).

 Zorgprofessional aan het woord

"Je kunt er écht zijn voor cliënten op het moment dat zij het nodig hebben."

Nancy Majoor | Teamleider Digiteam bij GGZ Noord-Holland-Noord

Samen de zorg vernieuwen

De zorg vernieuwen we samen met zorgaanbieders. Benieuwd hoe we dit doen? Bekijk onze website Samen de zorg vernieuwen. Want alleen door samen te werken en elkaar te inspireren, kunnen we de uitdagingen van vandaag omzetten in kansen voor morgen. 

 Alle zorgvernieuwingen op een rij

Laat u inspireren en bekijk alle zorgvernieuwingen. Kies via de filters aan de linkerkant de innovaties die voor u van toepassing zijn.

Eva Eikhout, ambassadeur zorgvernieuwing

 Neem contact met ons op over deze innovatie

Wilt u meer informatie over de Good Practice: 24/7 zorg op afstand? Of wilt u deze zorginnovatie implementeren? Onze innovatiemanagers helpen u graag.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam