Uw gekozen zorgsoort:

Veelgestelde vragen cessieverbod

  • Waarom wordt het cessieverbod ingevoerd?

    Binnen de niet-gecontracteerde wijkverpleging zien wij al een aantal jaar een relatief grote en onverklaarbare stijging van de zorgkosten. We vinden het belangrijk om onze verzekerden houvast te geven wat betreft kwaliteit van de zorg en zekerheid over de kosten en de continuïteit van hun zorg. Als ze gebruik maken van gecontracteerde zorg, kunnen we die zekerheid bieden.

    VGZ streeft ernaar om de zorg in Nederland goed, toegankelijk en betaalbaar te houden voor onze verzekerden. Ook hebben we de wettelijke en maatschappelijke taak om de doelmatigheid van de zorg te garanderen en de kosten van administratie en onze eigen organisatie zo laag mogelijk te houden. Daarom voeren we per 1 januari 2020 het cessieverbod in.

  • Ik heb geen overeenkomst met VGZ, kan ik dan een betaalovereenkomst aanvragen en/of afsluiten?
    Nee, op dit moment is het als niet-gecontracteerde zorgaanbieder niet mogelijk om een betaalovereenkomst bij ons aan te vragen en/of af te sluiten. 
  • Ik heb geen overeenkomst met VGZ, wat betekent het cessieverbod dan?
    Met het invoeren van het cessieverbod kan een verzekerde zijn recht op vergoeding door de zorgverzekeraar niet meer overdragen aan een niet-gecontracteerde zorgaanbieder. Dit betekent ook dat wij strikter betalingsbeleid hanteren waardoor u vanaf 2020 geen rechtstreekse betalingen meer van ons ontvangt. Voor u, als niet-gecontracteerde zorgaanbieder, betekent dit dat u per 1 januari 2020 niet meer direct bij ons kunt declareren.
  • Hoe kom ik in aanmerking voor een zorgovereenkomst?
    Om in aanmerking te komen voor een zorgovereenkomst kunt u direct en snel online een aanvraag bij ons indienen. Wanneer wij uw aanvraag hebben ontvangen, zetten we in VECOZO een vragenlijst voor u klaar op de aangegeven AGB-code. Wanneer de vragenlijst volledig is ingevuld en voorzien is van de benodigde bijlagen, wordt uw inschrijving beoordeeld door onze zorginkopers. Op het moment dat uw inschrijving voldoet aan de criteria, wordt de zorgovereenkomst aangeboden in VECOZO en kunt u hem daar accepteren. Lees meer informatie over de voorwaarden en voordelen van onze overeenkomsten.
  • Mijn cliënt wil overstappen naar een zorgaanbieder die een overeenkomst heeft met VGZ. Wat moet ik dan doen?
    Om uw cliënten te helpen, kunt u ze adviseren onze ‘Zorgzoeker’ te raadplegen. Op deze website zien uw cliënten in één oogopslag alle zorgaanbieders waarmee we een overeenkomst hebben. Lukt het uw cliënten niet zelf om een gecontracteerde zorgaanbieder te vinden? Dan kunnen zij ook altijd telefonisch contact opnemen met onze Zorgadviseurs (afdeling Zorgadvies en Bemiddeling), te bereiken via telefoonnummer 088 131 16 11. 
  • Hoe kan ik zorg die geleverd is in 2019 nog wel direct declareren bij VGZ? 
    Zorg die in 2019 is geleverd, maar in 2020 wordt gedeclareerd kan vanaf 1 januari 2020 door niet-gecontracteerde zorgaanbieders alleen nog per post bij ons gedeclareerd worden als er een geldige akte van cessie uit 2019 is bijgevoegd. Zorg die in 2020 geleverd wordt, kan vanaf 1 januari 2020 alleen nog door onze verzekerden gedeclareerd worden.
  • Hoe kunnen mijn cliënten die bij VGZ verzekerd vanaf 2020 zelf declareren?
    Uw cliënten, onze verzekerden kunnen declaraties online of per post bij ons declareren.
  • Waar moet een zorgnota, die mijn cliënten vanaf 2020 zelf kunnen declareren, aan voldoen?

    Een zorgnota moet minimaal onderstaande gegeven bevatten:

    • Minimaal naam, adres, woonplaats en geboortedatum van de verzekerde. 
    • Naam en AGB-code van de zorgverlener, adresgegevens van zorgverlener. Het adres van de zorgaanbieder moet overeen komen met het adres dat in Vektis staat.
    • Begin- en einddatum van de verleende zorg.
    • Aantal tijdseenheden geleverde zorg, in eenheden van 5 minuten of vermeld in het totaal aantal uren en minuten.
    • Bij de opgave van het aantal tijdseenheden moet gespecificeerd worden of het gaat om persoonlijke verzorging of verpleging.
    • Of het om een aanspraak op zorg in natura of zorg uit een PGB gaat
    • Factuurbedrag in euro’s.
    • Factuurnummer en factuurdatum. De factuurdatum mag niet in de toekomst liggen en moet op of na de einddatum van de behandeling liggen.
     
  • Hoe snel krijgen mijn cliënten uitbetaald als zij vanaf 2020 zelf gaan declareren?
    Indien uw cliënt de declaratie online indient, ontvangt hij/zij het bedrag dat wij vergoeden binnen 6 werkdagen op zijn/haar bankrekening. Indien uw cliënt de declaratie per post indient, ontvangt hij/zij het bedrag binnen 10 werkdagen. Conform de polisvoorwaarden van onze naturapolissen geldt dat niet-gecontracteerde zorg wordt vergoed tot maximaal 80% van het gemiddeld gecontracteerde tarief. Voor een restitutiepolis geldt dat niet-gecontracteerde zorg 100% vergoed wordt tot een maximum van het marktconforme tarief. Bekijk alle veelgestelde vragen en antwoorden over declareren.
  • Waarom heb ik een mail ontvangen over het striktere betalingsbeleid en het cessieverbod, terwijl ik wel een overeenkomst wijkverpleging met VGZ heb?
    Als u wel een overeenkomst hebt met VGZ kunt u deze mail als niet verzonden beschouwen. Mogelijk bent u gewisseld van AGB-code in de afgelopen twee jaar en is uw e-mailadres daarom in onze verzendlijst terecht gekomen.
Heeft u nog een andere vraag over het cessieverbod? Laat het ons weten via dit formulier.
X
Cookies maken onze website gebruiksvriendelijker. Met cookies verzamelen wij informatie om de inhoud van de website te personaliseren en statistieken om de website te verbeteren. Lees meer over ons cookiebeleid.
Nee, ik ga niet akkoord
Ja, ik ga akkoord