Coronavirus

Het coronavirus houdt ons allemaal bezig. Zorgaanbieders zetten alle zeilen bij, zodat iedereen de zorg krijgt die nodig is. Dat waarderen wij enorm. We kunnen ons voorstellen dat u als zorgaanbieder vragen heeft. Daarom hebben we de veelgestelde vragen en antwoorden voor u op een rij gezet. Daarnaast vindt u op deze webpagina alle relevante informatie over de gevolgen van het coronavirus voor u als zorgaanbieder.

Op deze pagina vindt u:

Financiële ondersteuning
Lees hier meer informatie over de continuïteitsbijdrage en de mogelijk voor een vooruitbetaling die voor u als zorgaanbieder beschikbaar zijn.
Samenwerkingen
We willen u vanuit onze rol optimaal ondersteunen in uw werk. Daartoe werken we samen met alle betrokken partijen, netwerken in de regio, Zorgverzekeraars Nederland, de Nederlandse Zorgautoriteit en het ministerie.

Veelgestelde vragen en antwoorden

  • Klopt het dat mijn patiënten voor herstelzorg na corona/COVID-19 tijdelijk aanspraak kunnen maken op fysiotherapie, ergotherapie, diëtiek en logopedie vanuit de basisverzekering?

    Ja, dat klopt. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft dit besluit genomen. De aanspraak is vanaf 18 juli jl. van toepassing en geldt in principe voor de duur van 6 maanden. Lees hierover meer op de website van de Rijksoverheid. U vindt hier ook de eerste kamerbrief met meer informatie.

    Let op: deze zorg is momenteel echter nog niet declarabel bij zorgverzekeraars. De noodzakelijke randvoorwaarden en prestatiescodes (t.b.v. declaratie/softwareleveranciers) worden op dit moment op landelijk niveau ontwikkeld. Daarom vragen wij u vriendelijk om deze declaraties uit te stellen totdat de systemen zijn ingericht. Lees hierover meer op kngf.nl

    Zodra hier meer over bekend is, vindt u op deze webpagina meer informatie over hoe u deze herstelzorg kunt declareren.

  • Sommige van mijn patiënten zijn, vanwege corona/COVID-19, behandelingen misgelopen. Kan ik de machtigingen voor deze patiënten verlengen?

    Nee, dat is helaas niet mogelijk. Wet en regelgeving (bijlage 1 Bzv) bepaalt dat de aanspraak in tijd gelimiteerd is. Uit overleg met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is gebleken dat deze aanspraak niet verlengd wordt.
  • Afspraken en tarieven paramedische zorgverlening (telefonisch en videoconsult) tijdens coronacrisis

    De prestaties en tarieven met betrekking tot consulten op afstand tijdens de coronacrisis hebben we voor u op een rij gezet op een speciale webpagina.

  • Waar kan ik terecht bij vragen met betrekking tot capaciteit, de beschikbaarheid van hulpmiddelen, materialen of faciliteiten?

    Voor vragen met betrekking tot capaciteit of de beschikbaarheid van hulpmiddelen, materialen of faciliteiten verwijzen we u graag door naar uw eigen vertegenwoordiging in het Regionaal Overleg Acute Zorg. Ook kunt u hier terecht voor al uw zorginhoudelijke en organisatorische vragen.
  • Kunnen de behandelingen gecombineerde leefstijlinterventie (GLI) doorgaan?

    De verruiming die de NZa biedt voor zorg op afstand, geldt ook voor de gecombineerde leefstijlinterventie (GLI). Veel patiënten kunnen niet meer naar hun zorgverlener. Voor een deel van de zorg is het mogelijk dat deze op afstand plaatsvindt. We hebben daarom samen met andere zorgverzekeraars een gezamenlijke lijn voor zorgaanbieders opgesteld over het veilig verlenen van (digitale) GLI-zorg tijdens de coronacrisis.

    Hierover vindt u meer informatie in de brief op de website van Zorgverzekeraars Nederland.

  • Zijn jullie telefonisch bereikbaar en kunnen we nog per post aanvragen/informatie naar Coöperatie VGZ sturen?

    Online regelen

    Vanwege verminderde aanwezigheid op onze kantoren, is het het beste om waar mogelijk uw informatie/aanvragen bij ons digitaal aan te leveren. Verstuurt u ons informatie per post, houd dan rekening met langere verwerkingstijd.

    Bekijk wat u bij ons online kunt regelen

    Ik heb een vraag, hoe kan ik jullie bereiken?

    Telefonisch zijn we goed bereikbaar, tijdens kantooruren kunt u ons daarom het beste bellen of een chat starten. Voor een optimale doorlooptijd vragen we u vriendelijk alleen buiten kantoortijd gebruik te maken van het online contactformulier.

    > Bekijk de pagina Service & Contact

  • Waar kunnen mijn patiënten terecht bij vragen over het coronavirus in relatie tot hun verzekering?

    U kunt patiënten met vragen over corona en hun verzekering doorverwijzen naarvgz.nl/zorg-regelen/corona-virus. Daar staan antwoorden op vragen als 'Krijg ik een vergoeding als ik op het coronavirus of COVID-19 getest moet worden?' en 'Krijg ik een vergoeding voor mondkapjes of handgel?'.

Heeft u een andere vraag?

Wij helpen u graag! Bekijk al onze service- en contactmogelijkheden

X
Cookies maken onze website gebruiksvriendelijker. Met cookies verzamelen wij informatie om de inhoud van de website te personaliseren en statistieken om de website te verbeteren. Lees meer over ons cookiebeleid.
Nee, ik ga niet akkoord
Ja, ik ga akkoord