Uw gekozen zorgsoort:

Machtigingen

Om bepaalde hulpmiddelen te verkrijgen, hebt u een machtiging nodig. Met deze machtiging geven wij goedkeuring voor vergoeding van (een deel van) de kosten voor het hulpmiddel. Op deze pagina leest u hoe u een machtiging aanvraagt.

Machtiging noodzakelijk

Hulpmiddelen waarvoor u een machtiging nodig hebt, zijn onder andere bepaalde pro- en orthesen, hoorhulpmiddelen, aangepast schoeisel, communicatieapparatuur, signaal-, hulp- en blindengeleidehonden, aangepaste stoelen en optische hulpmiddelen. Hebt u een overeenkomst met ons getekend? Dan kan het zijn dat u bepaalde behandelingen machtigingsvrij kunt declareren. Zie hiervoor uw overeenkomst. Bekijk ook de pagina met extra informatie over machtigingen bij bepaalde hulpmiddelen.

Machtiging online indienen

Vraag direct een machtiging aan voor een van onze verzekerden.

Beoordeling machtiging

Als gecontracteerde zorgaanbieder beoordeelt u meestal zelf of onze verzekerden recht hebben op een hulpmiddel. In uitzonderlijke gevallen voeren wij die beoordeling uit, zoals voor gelaatsprothesen. In deze gevallen vraagt de verzekerde vooraf schriftelijk toestemming aan ons. Heeft u geen overeenkomst met ons? Ook dan moet uw klant zelf een machtiging bij ons aanvragen.

Per post versturen

U kunt een machtiging ook nog per post versturen. De verwerkingstijd is hierdoor aanzienlijk langer, dus raden wij zorgaanbieders aan de machtiging online in te dienen.

Coöperatie VGZ
t.a.v. Team Hulpmiddelenzorg
Postbus 25150
5600 RS Eindhoven

Veelgestelde vragen

  • Wat is de status van mijn aangevraagde machtiging?

    Vraagt u een machtiging aan? Dan ontvangt u de uitkomst binnen 10 werkdagen per brief. Hierin staat ook wat u vergoed krijgt.

  • Ik declareer via een factoringmaatschappij, bij wie moet ik zijn voor declaratievragen?
    Neem dan contact op met de helpdesk van uw factoringmaatschappij. Wij hebben in dit geval alleen contact met uw factoringmaatschappij. 
  • Wat is de vorige leverdatum van het hulpmiddel? Mag ik alweer declareren? Wanneer heeft de vorige leverancier geleverd?
    Dit is informatie die we helaas niet aan u als zorgaanbieder mogen geven. Dit in verband met privacywetgeving. Vraag de verzekerde contact op te nemen met de klantenservice van het label waarbij hij/zij verzekerd is.
  • Wat doe ik bij een afgewezen declaratie?

    Indien declaraties afgewezen zijn, bekijk dan of de retourcode op onze website staat

    Staat uw antwoord er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

  • Hoe moet ik crediteren?

    Als u een declaratie wilt intrekken of wijzigen, kunt u een creditregel aanleveren. Wij hanteren hiervoor de Apotheker declaratie farmaceutische hulp EI-standaard van VektisAP304 en declaratie hulpmiddelen EI-standaard van Vektis LH307.

    Meer over crediteren staat op de pagina declareren.

  • Hoe vraag ik een machtiging aan?

    Wilt u een machtiging aanvragen? Dit kunt u in veel gevallen online regelen. Ga hiervoor naar de pagina Machtigingen.

    Checklist aanvraag orthesen

    Wilt u een machtigingaanvraag doen voor orthesen? Dan moet deze aanvraag aan een aantal voorwaarden voldoen. Hiervoor hebben wij de checklist orthesen ontwikkeld.

Staat uw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op. We helpen u graag!

X
Cookies maken onze website gebruiksvriendelijker. Met cookies verzamelen wij informatie om de inhoud van de website te personaliseren en statistieken om de website te verbeteren. Lees meer over ons cookiebeleid.
Nee, ik ga niet akkoord
Ja, ik ga akkoord