Zorgomleiding Transfertafel Rotterdam

Samen met de Parnassia Groep hebben we geconstateerd dat het aantal patiënten binnen de specialistische GGZ dat naar PsyQ, Ipsy en 1NP wordt doorverwezen voor onnodige wachttijd zorgt. Dit terwijl bij andere zorgaanbieders in Rotterdam zorg beschikbaar is.

Om vraag en aanbod in de regio beter op elkaar af te stemmen, kunt u vanaf 1 augustus uw patiënten die ambulant behandeld worden in de specialistische GGZ niet meer rechtstreeks verwijzen naar de PsyQ, Ipsy en 1NP. In plaats daarvan verwijst u naar de Transfertafel Rotterdam via iPractice. iPractice treedt namens de Transfertafel op als onafhankelijk screen- en doorverwijsloket. Zij nemen uw verwijzing in behandeling en zoeken naar de meest geschikte en snelst beschikbare GGZ-aanbieder

Meer informatie over iPractice vindt u op de website. U kunt telefonisch contact opnemen met de psychologen van iPractice op nummer 085-130 8909.

In 7 stappen naar start behandeling

Iedere patiënt doorloopt na de verwijzing een aantal stappen. Binnen één werkdag vindt een telefonische intake plaats op basis van een gevalideerde vragenlijst. Met uiterlijk vier weken is uw patiënt dan aan de beurt bij één van de GGZ-zorgaanbieders.

  1. U kunt verwijzen via Zorgdomein naar aanbieder iPractice en het product Online GGZ Transfer Rotterdam

  2. Binnen één werkdag wordt er door een psycholoog van iPractice contact opgenomen met uw patiënt voor een telefonische screening en uitleg over de Online Transfer

  3. Uw patiënt krijgt na de screening het verzoek een online intake met gevalideerde vragenlijsten in te vullen. Indien verdere exploratie nodig is volgt een video-consult. Indien uw patiënt niet online de intake kan doen gebeurd dit telefonisch.

  4. Op basis van de screening en de online intake krijgt uw patiënt binnen 1 week een advies welke GGZ aanbieder het best past bij de zorgbehoefte en snelst beschikbaar is.

  5. Uw cliënt kiest een aanbieder.

  6. Er vindt direct (warme) overdracht plaats naar de desbetreffende zorgaanbieder. Na de overdracht krijgt u van iPractice terugkoppeling over de succesvolle afronding van de Online Transfer.

  7. Binnen 4 weken start uw patiënt met de behandeling

Veelgestelde vragen

  • Waarom verwijst u per 1 augustus naar de transfertafel Rotterdam?
    Wij vinden het belangrijk om de totale capaciteit in de regio goed te gebruiken zodat afspraken passend blijven. Samen met verschillende zorgaanbieders kijken we naar de vraag en het aanbod in de regio. Zo zorgen we voor een betere verdeling van de patiënten over de regio.
  • Welke patiĆ«nten verwijst u naar de transfertafel Rotterdam?
    Patiënten die ambulant behandeld worden in de specialistische GGZ bij PsyQ, Ipsy en 1NP.
  • Wat is de Transfertafel Rotterdam?
    Dit is een samenwerkingsverband tussen verschillende GGZ-aanbieders en Coöperatie VGZ met als doel de wachtlijsten in de regio op te lossen. Dit zijn: BuurtzorgT, CaleidoZorg, FortaGroep, HSK,  MentaalBeter en Parnassia Groep.
  • Hoe verwijs ik naar de transfertafel Rotterdam?
    U verwijst vanaf 1 augustus uw patiënten direct via Zorgdomein naar aanbieder iPractice en het product Online GGZ Transfer Rotterdam. iPractice zal namens de Transfertafel optreden als onafhankelijk screen- en doorverwijsloket.
  • Welke rol vervult iPractice aan de transfertafel Rotterdam?
    iPractice zal namens de transfertafel optreden als onafhankelijk screen- en doorverwijsloket en neemt uw verwijzing in behandeling en zoekt naar de meest geschikte en snelst beschikbare GGZ-aanbieder.
  • Hoe neem ik contact op met iPractice over zorginhoudelijke vragen of het aanmeldproces?
    U kunt contact opnemen met de psychologen van iPractice op nummer 085-130 8909 of u kunt voor algemene vragen een email sturen naar transfer@ipractice.nl.
  • Moet ik een nieuwe verwijzing aanmaken na de screening en transfer door iPractice?
    Nee, een nieuwe verwijzing is niet nodig. iPractice mag conform de landelijke verwijsafspraken GGZ doorverwijzen van de Generalistische Basis-GGZ naar de Gespecialiseerde GGZ (of vice versa).
  • Welke patiënten kan ik direct verwijzen naar de Transfertafel Rotterdam?
    Het gaat om verzekerden van Coöperatie VGZ – die nog niet in behandeling zijn en voor een behandeling in aanmerking zouden komen bij PsyQ, Ipsy en 1NP.
  • Ik maak geen gebruik van Zorgdomein. Hoe kan ik mijn verwijzingen naar iPractice en de transfertafel Rotterdam sturen?
    U kunt uw verwijzingen via Zorgmail met een email sturen naar 94064106@agb.lifeline.nl.
  • Geldt dit voor alle merken?
    Onder Coöperatie VGZ vallen mensen die verzekerd zijn bij VGZ, Univé Zorg, ZEKUR, Bewuzt, de IZZ Zorgverzekering door VGZ, Zorgzaam en UMC Zorgverzekeraar. Restitutieverzekerden van deze merken én UMC-verzekerden kunnen zowel bij Parnassia Groep als bij de Transfertafel terecht.
  • Wanneer kunt u patiënten wel naar Parnassia Groep in Rotterdam verwijzen?

    Patiënten:

    • met een vermoeden van een ernstige psychiatrische aandoening (EPA).
    • met klinische opname en/of crisissituaties.
    • die geholpen kunnen worden binnen de Basis GGZ.
    • die geholpen kunnen worden binnen de online-poli’s van Indigo, PsyQ en Youz.
  • Waar kunnen verzekerden en patiënten informatie vinden?

    In de zorgzoekers van de verschillende merken, is een melding ingesteld met informatie. Verder is op de website van Coöperatie VGZ een algemene pagina met meer informatie ingericht.

    Patiënten kunnen contact opnemen met de zorgadviseurs van Coöperatie VGZ op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur op telefoonnummer 088 – 131 16 11 of een terugbelverzoek achterlaten op de website.

  • Patiënten die al in behandeling zijn bij PsyQ, Ipsy of 1NP, moeten die ook naar een andere zorginstelling?
    Nee, dit geldt alleen voor nieuwe patiënten die na 1 augustus een behandeling starten.
  • Hoe zit het met de kosten van vervoer en parkeren?
    Verzekerden die naar een andere aanbieder moeten, kunnen in aanmerking komen voor een budget voor vervoer en parkeren. Als mensen hiervoor in aanmerking komen, berekenen we dit bedrag en maken het naar hen over. Ze hoeven geen declaratieformulieren in te vullen. Ze kunnen dit budget regelen via onze zorgadviseurs. Zij denken mee en kijken welk vervoermiddel het beste aansluit: openbaar vervoer of taxi.

Heeft u nog vragen? 

We helpen u graag. Onze medewerkers staan klaar om uw vragen over deze zorgomleiding te beantwoorden. Bekijk op de pagina Service & Contact hoe u contact met ons opneemt. 

X
Cookies maken onze website gebruiksvriendelijker. Met cookies verzamelen wij informatie om de inhoud van de website te personaliseren en statistieken om de website te verbeteren. Lees meer over ons cookiebeleid.
Nee, ik ga niet akkoord
Ja, ik ga akkoord