Uw gekozen zorgsoort:

Zorgomleiding Ikazia Ziekenhuis

Wij maken – net als andere zorgverzekeraars – afspraken over de hoeveelheid zorg die ziekenhuizen in een jaar mogen verlenen. Deze afspraken zijn in lijn met het landelijk hoofdlijnenakkoord waarin een maximale groei van 0,8% is afgesproken. Wij maken deze afspraken om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden, ook voor de meest kwetsbare groepen.

Begin dit jaar zijn deze afspraken ook gemaakt met het Ikazia Ziekenhuis. Naar verwachting gaat het Ikazia Ziekenhuis in 2019 meer zorg verlenen dan is afgesproken. Daarom vragen wij u, als huisarts om 'nieuwe' patiënten vanaf juli 2019 zoveel mogelijk te verwijzen naar andere ziekenhuizen in de regio Rotterdam (dan het Ikazia Ziekenhuis).

Veelgestelde vragen en antwoorden

Om u en uw patiënten zo goed mogelijk te helpen, vindt u hieronder alle veelgestelde vragen en antwoorden.

  • Waarom kunnen mijn patiënten niet meer bij het Ikazia Ziekenhuis terecht?
    Voor 2019 hebben Ikazia Ziekenhuis en zorgverzekeraar Coöperatie VGZ een contract gesloten met een budgetplafond. Er is dus een beperking afgesproken voor de hoeveelheid zorg die Ikazia dit jaar levert aan VGZ-verzekerden. Daarom leiden we VGZ verzekerden om naar een andere instelling. Dit is van toepassing op nieuwe verwijzingen voor patiënten met een naturapolis. U kunt uw patiënt verwijzen naar een ander ziekenhuis in (de regio) Rotterdam (zie vraag 4). Voor alle verzekerden van VGZ is in de regio Rotterdam voldoende ziekenhuiszorg beschikbaar bij andere ziekenhuizen en klinieken in de omgeving. Uw patiënt kan hier eventueel contact over opnemen met de afdeling Zorgadvies van VGZ via 088 131 16 11. Zij zoeken een alternatief en houden zoveel mogelijk rekening met de persoonlijke omstandigheden en voorkeuren van uw patiënt. Ook geven ze inzicht in eventuele kostenvergoedingen voor bijvoorbeeld vervoer.
  • Wat gebeurt er als mijn patiënt toch naar het Ikazia Ziekenhuis wil of als ik mijn patiënt toch naar het Ikazia Ziekenhuis wil verwijzen?
    Dat kan, maar de kans bestaat dat het Ikazia Ziekenhuis uw patiënt (na de eerste afspraak) naar een ander ziekenhuis verwijst.
  • Wat is zorgbemiddeling?
    Zorgbemiddeling houdt in dat de afdeling Zorgadvies van Coöperatie VGZ uw patiënt helpt bij het vinden van een andere, passende instelling (ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum). Onze zorgadviseurs mogen geen afspraken maken voor verzekerden en kunnen een verwijzing naar het Ikazia ook niet omzetten. De daadwerkelijk verwijzing loopt altijd via u (de huisarts). Onze zorgadviseurs kunnen wel aangeven waar een verzekerde terecht kan, wat de eventuele wachttijd is enzovoort. Ook geven ze inzicht in eventuele kostenvergoedingen voor bijvoorbeeld vervoer. Onze zorgadviseurs zijn van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur op 088 131 16 11.
  • Naar welke ziekenhuizen kan ik mijn patiënten verwijzen? 
    U kunt verwijzen naar een ander ziekenhuis in (de regio) Rotterdam. Denk aan het Albert Schweitzer ziekenhuis, het Oogziekenhuis en het Maasstad Ziekenhuis. Maar een van de andere ziekenhuizen zou ook kunnen.
  • Waarom moet ik mijn patiënten al per 1 juli 2019 verwijzen naar andere ziekenhuizen (dan het Ikazia Ziekenhuis)?
    Zo zorgen we dat het afgesproken zorgbudget voldoende is voor de rest van het jaar en dat iedereen die er nu al in behandeling is het hele jaar bij Ikazia Ziekenhuis terecht kan.
  • Tot wanneer moet ik mijn patiënten verwijzen naar andere ziekenhuizen (dan het Ikazia Ziekenhuis)?
    De omleiding geldt dit jaar. Dus tot en met december 2019.
  • Wanneer kan mijn patiënt wel naar het Ikazia Ziekenhuis?
    • Als uw patiënt met spoed behandeld moet worden
    • Als uw patiënt al met een behandeling is begonnen
    • Als uw patiënt zwanger is
    • Als uw patiënt een oncologische zorgvraag heeft
    • Als uw patiënt een kind < 18 jaar is die zorg nodig heeft
    • Als uw patiënt een restitutiepolis heeft
  • Mijn patiënt is al in behandeling bij het Ikazia Ziekenhuis. Moet ik deze patiënt ook verwijzen naar andere ziekenhuizen? 
    Nee, dit geldt alleen voor nieuwe patiënten.
  • Wat wordt verstaan onder een 'nieuwe' patiënt?
    Een patiënt die met een nieuwe klacht komt waarvoor hij niet in de jaren 2018 en 2019 in het Ikazia is onderzocht en/of behandeld.
  • Geldt de maatregel ook voor kinderen?
    Ja, de maatregel geldt voor kinderen tot en met 17 jaar.
  • Mijn patiënt heeft een restitutiepolis. Kan hij dan wel naar het Ikazia?
    Ja. Patiënten met een restitutiepolis kunnen altijd in het Ikazia terecht.
  • Mijn patiënt heeft geen auto en niemand die hem kan brengen. Hoe komt mijn patiënt in het ‘andere’ ziekenhuis?
    Onze zorgadviseurs denken met uw patiënt mee en kijken welk vervoermiddel het beste aansluit: openbaar vervoer of taxi.
  • Hoe zit het met de kosten van vervoer en parkeren?
    Er is een budget voor vervoer en parkeren. We berekenen dit bedrag en maken het naar uw patiënt over. Verzekerden hoeven geen declaratieformulieren meer in te vullen. Uw patiënt kan dit budget regelen via onze zorgadviseurs op 088 131 16 11.
  • Is er altijd plaats in een ander ziekenhuis?
    Ja. Als uw patiënt zich voor zorgbemiddeling meldt bij de afdeling Zorgadvies van VGZ, informeert de zorgadviseur uw patiënt over de wachttijd bij andere ziekenhuizen in de regio. De zorgadviseur houdt zoveel mogelijk rekening met persoonlijke omstandigheden en voorkeuren.
  • Hoe weet ik zeker dat de zorg in een ander ziekenhuis net zo goed is als in het Ikazia?
    De afspraken die VGZ maakt met ziekenhuizen gaan niet alleen over geld, maar ook over kwaliteit. U kunt erop vertrouwen dat elk ziekenhuis waar wij een contract mee hebben, goede zorg levert.
  • Welke zorgverzekeraars/merken vallen er allemaal onder Coöperatie VGZ? 
    Onder Coöperatie VGZ vallen naast VGZ ook Univé, ZEKUR, Bewuzt, de IZZ Zorgverzekering uitgevoerd door VGZ, Zorgzaam, UMC en IZA. 
X
Cookies maken onze website gebruiksvriendelijker. Met cookies verzamelen wij informatie om de inhoud van de website te personaliseren en statistieken om de website te verbeteren. Lees meer over ons cookiebeleid.
Nee, ik ga niet akkoord
Ja, ik ga akkoord