Declareren

Juist aangeleverde declaraties zorgen voor een snellere uitbetaling en afhandeling van ingediende nota's. Daarom vinden we het belangrijk om u goed te helpen.

Problemen met het versturen van digitale retourberichten (GDS802)

Door problemen met het versturen van digitale retourberichten (GDS802) ontvangt u op dit moment mogelijk geen retourinformatie. Wij zijn druk bezig met het vinden van een oplossing. Zodra er meer bekend is houden wij u op de hoogte.

Start met declareren

Voor een snellere uitbetaling en afhandeling van uw ingediende nota's, helpen wij u in 5 stappen met declareren. Van het juist aanleveren van declaraties tot de uitbetaling ervan.

Declareren van niet-gecontracteerde zorg

Bij declaratie van niet-gecontracteerde zorg gelden er andere voorwaarden. Lees alles over de voorwaarden bij niet-gecontracteerde zorg.

Afwijsredenen declaraties

Is uw declaratie afgewezen? Dat is vervelend. We leggen u daarom graag uit waarom uw declaratie is afgewezen en geven u tips en adviezen om het op te lossen. 

De combinatieverzekering in 2023

De restitutieverzekering is in 2023 veranderd in een combinatieverzekering. Dat brengt diverse veranderingen met zich mee op het gebied van declareren.

 Veelgestelde vragen en antwoorden

  • Binnen 30 dagen na ontvangst betalen wij uw declaratie uit.

    Goed om te weten: De ontvangstdatum is niet altijd de datum waarop u de declaratie heeft ingediend. Dit kan komen doordat de declaratie na kantooruren of in het weekend ingediend is.

  • Wij wijzen uw declaratie af als de declaratie:

    • niet juist gespecificeerd is
    • onvolledig is ingediend

    Wilt u precies weten waarom uw declaratie afgewezen is? Maak dan gebruik van de afwijsredenen declaraties

  • Is uw declaratie afgewezen? Raadpleeg dan de afwijsredenen per code en vind direct de reden van afwijzing en tips voor de oplossing. Heeft u een vraag over declaratieverwerking of correcties? Neem dan contact met ons op. 
  • Binnen het zorgprestatiemodel (ZPM) kan er gedeclareerd worden met een privacyverklaring. Het is niet meer nodig om deze privacyverklaring naar ons toe te sturen. Wel moet de privacyverklaring in het dossier opgenomen zijn, zodat deze bij een eventuele controle aangetoond kan worden.
  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam