Uw gekozen zorgsoort:

Cessieverbod en strikter betaalbeleid

Om u en uw patiƫnten zo goed mogelijk te informeren over het cessieverbod en het striktere betaalbeleid vindt u hieronder alle veelgestelde vragen en antwoorden.

Veelgestelde vragen en antwoorden

  • Waarom wordt het cessieverbod ingevoerd?
    VGZ streeft ernaar om de zorg in Nederland goed, toegankelijk en betaalbaar te houden voor onze verzekerden. Ook hebben we de wettelijke en maatschappelijke taak om de doelmatigheid van de zorg te garanderen. Die taak betekent ook dat we administratie- en organisatiekosten zo laag mogelijk houden. Daarom voeren we per 1 januari 2020 het cessieverbod in. Dit kan gevolgen hebben voor de declaraties die u indient (via Vecozo).
  • Ik heb geen overeenkomst met VGZ, wat betekent invoeren van het cessieverbod dan?
    Met het invoeren van het cessieverbod kan de verzekerde zijn recht op vergoeding door de zorgverzekeraar niet overdragen aan een niet-gecontracteerde zorgaanbieder.
  • Kan ik nog rechtstreeks bij VGZ declareren?
    Alleen indien u voldoet aan de gestelde voorwaarden dan kunt nog steeds rechtstreeks blijven declareren.
  • Onder welke voorwaarden mag er rechtstreeks gedeclareerd worden?

    VGZ kan declaraties rechtstreeks verwerken van zorgaanbieders zonder (zorginkoop)overeenkomst onder de volgende voorwaarden:

    1. Onberispelijk gedrag

    De zorgaanbieder en diens bestuurders dienen van onberispelijk gedrag te zijn. Daaronder verstaan we onder andere maar niet uitsluitend dat de zorgaanbieder:

    • Financieel gezond beleid voert conform de verplichtingen uit Boek 2 afdeling 9 Burgerlijk Wetboek waarbij ook de jaarrekening van het afgelopen jaar is gedeponeerd en een accountantsverklaring aanwezig is.
    • Niet betrokken is bij klachten en/of meldingen en/of aantekeningen in rapporten bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
    • Niet betrokken is bij procedures (rechtspraak, arbitrage, bindend advies etc.) in verband met fraude of vermoedens van fraude of bij andere gebeurtenissen die de eer en goede naam van de zorgverzekeraar nadelig zouden kunnen beïnvloeden.

    2. Verslavingszorg of jaartotaal aan declaraties onder de omzetdrempel van € 300.000

    De geleverde zorg op de declaratie voldoet aan de voorwaarden voor vergoeding op grond van de toepasselijke verzekeringsvoorwaarden van de verzekerde (waaronder eisen van doelmatigheid) en heeft betrekking op verslavingszorg, óf heeft (ook) betrekking op andere ggz-zorg waarbij het totaalbedrag van betaalde declaraties aan de zorgaanbieder door VGZ in het voorgaande jaar (2017) niet het bedrag van €300.000,- oversteeg. 

    3. Goedkeuring declaratie door verzekerde

    De verzekerde stemt in met de geleverde zorg zoals vermeld op de (in te dienen) declaratie en met de declaratieverwerking door de zorgaanbieder ten behoeve van de verzekerde. De zorgaanbieder levert op eerste verzoek van VGZ onverwijld bewijs van vorenbedoelde instemmingen.

  • Hoe kom ik in aanmerking voor een zorgovereenkomst?
    Om in aanmerking te komen voor een zorgovereenkomst kunt u direct en snel online een aanvraag bij ons indienen. Wanneer wij uw aanvraag hebben ontvangen, zetten we in VECOZO een vragenlijst voor u klaar op de aangegeven AGB-code. Wanneer de vragenlijst volledig is ingevuld en voorzien is van de benodigde bijlagen, wordt uw inschrijving beoordeeld door onze zorginkopers. Op het moment dat uw inschrijving voldoet aan de criteria, wordt de zorgovereenkomst aangeboden in VECOZO en kunt u hem daar accepteren. Lees meer informatie over de voorwaarden en voordelen van onze overeenkomsten.
  • Mijn cliënt wil overstappen naar een zorgaanbieder die een overeenkomst heeft met VGZ. Wat moet ik dan doen?
    Om uw cliënten te helpen, kunt u ze adviseren onze ‘Zorgzoeker’ te raadplegen. Op deze website zien uw cliënten in één oogopslag alle zorgaanbieders waarmee we een overeenkomst hebben. Lukt het uw cliënten niet zelf om een gecontracteerde zorgaanbieder te vinden? Dan kunnen zij ook altijd telefonisch contact opnemen met onze Zorgadviseurs (afdeling Zorgadvies en Bemiddeling), te bereiken via telefoonnummer 088 131 16 11.
  • Hoe kan ik geleverde zorg in 2019 nog wel direct declareren (via VECOZO)?

    Alleen wanneer u aan de gestelde voorwaarden voldoet, dan kunt u (via Vecozo) rechtstreeks blijven declareren bij ons vanaf 1 januari 2020. Voldoet u niet aan de voorwaarden? Dan kunt u contact met ons opnemen.

  • Hoe kunnen mijn cliënten die bij VGZ verzekerd vanaf 2020 zelf declareren en hoe snel krijgen zij dan uitbetaald?
    Uw cliënten, onze verzekerden kunnen declaraties online of per post bij ons declareren. Indien uw cliënt de declaratie online indient, ontvangt hij/zij het bedrag dat wij vergoeden binnen 6 werkdagen op hun bankrekening. Indien uw cliënt de declaratie per post indient, ontvangt hij/zij het bedrag binnen 10 werkdagen. Conform de polisvoorwaarden van onze naturapolissen geldt dat niet-gecontracteerde zorg wordt vergoed tot maximaal het in de polis- voorwaarden genoemde percentage van het gemiddeld gecontracteerde tarief.. Voor een restitutiepolis geldt dat niet-gecontracteerde zorg 100% vergoed wordt tot een maximum van de in Nederland geldende wettelijke Wmg-tarieven. Bekijk alle veelgestelde vragen en antwoorden over declareren.
  • Waar moet een zorgnota, die mijn cliënten vanaf 2020 zelf kunnen declareren, aan voldoen?
    Om de niet-gecontracteerde zorg op de juiste manier te declareren, is het belangrijk dat u de (restitutie-)nota correct opbouwt. Meer informatie over restitutie nota’s GGZ vindt u in het document 'Externe integratie - Declaratie Basis en Gespecialiseerde' (van Vektis).
Heeft u nog een andere vraag over het cessieverbod? Laat het ons weten via dit formulier.
X
Cookies maken onze website gebruiksvriendelijker. Met cookies verzamelen wij informatie om de inhoud van de website te personaliseren en statistieken om de website te verbeteren. Lees meer over ons cookiebeleid.
Nee, ik ga niet akkoord
Ja, ik ga akkoord