​Afgelopen maanden heeft Coöperatie VGZ van vier nieuwe geneesmiddelen - die duurder zijn dan bestaande - uitgezocht hoeveel recepten internisten daarvoor uitschrijven. Die informatie hebben we gekoppeld aan de sponsorbedragen van de farmaceutische industrie, die deze zomer door de Volkskrant zijn geïnventariseerd. Op die manier kon voor het eerst ook in Nederland een verband worden vastgesteld.

Onzinnige zorg moet stoppen

Tom Kliphuis, voorzitter van de Raad van Bestuur, roept de farmaceutische industrie op te stoppen met het betalen van artsen voor hand- en spandiensten. "Patiënten hebben het recht om te weten dat deze beïnvloeding plaatsvindt. Ze moeten erop kunnen vertrouwen dat de dokter altijd het best passende geneesmiddel verstrekt en niet het medicijn van de betalende farmaceut. Bovendien drijft het voorschrijfgedrag van gesponsorde artsen de zorgkosten op. Dat moeten wij, in het belang van de patiënt, zoveel mogelijk zien te voorkomen om de zorg betaalbaar te houden.”

Verder uitzoeken

Hoewel het om een beperkt onderzoek gaat en de conclusies voorzichtig moeten worden geïnterpreteerd, vindt Coöperatie VGZ de resultaten wel belangwekkend genoeg om er ruchtbaarheid aan te geven. “Laten we landelijk gaan uitzoeken hoe het zit. Dan weten we zeker of er sprake is van een probleem en hoe groot dat dan is.”

Meer informatie:

* In deze analyse leest u van enkele geneesmiddelen de batalingen door farmaceuten versus het voorschrijfgedrag van artsen.
* In de Volkskrant van 22 december staan enkele uitgebreide artikelen met meer uitleg en reacties op deze uitkomsten: