Breast Clinic
Borstkanker is de meest voorkomende kankersoort bij vrouwen. Dit brengt vaak veel angst en onzekerheid met zich mee. Vooral tijdens het wachten op de uitslag van onderzoeken of röntgenfoto’s. De Breast Clinic, een speciale afdeling binnen het Albert Schweitzer Ziekenhuis, geeft vrouwen binnen een uur de uitslag van hun borstfoto. Dit kan doordat de radioloog de foto’s direct zelf beoordeelt. Vrouwen hoeven daarvoor niet eerst naar de chirurg waar ze soms wel 10 dagen op de uitslag moeten wachten. Dus de Breast Clinic geeft minder onzekerheid en een vele malen minder lange wachttijd.

Zinnige zorg award
Het Nederlandse publiek stemde dit voorjaar op tien zorgvernieuwingen die de zorg vooruit helpen én betaalbaar houden. Een vakjury bestaande uit Ab Klink (VGZ), Dianda Veldman (directeur-bestuurder Patiëntenfederatie Nederland), Martijn van Beek (directeur Voeding Leeft, winnaar Zinnige Zorg Award 2016) en Michelle Mengerink van de Ledenraad van Coöperatie VGZ beoordeelde de drie initiatieven die na de publieksronde als finalist overbleven. Breast Clinic bleek dinsdag tijdens de finale van de Zinnige Zorg Award bij VGZ in Arnhem het meest veelbelovende initiatief en won daarmee – naast de gouden award - 10.000 euro. Met de prijs kan de winnaar verder werken aan innovatie in de zorg.

Zilver & brons
Stomydo, de stomadouche waarmee stomadragers eenvoudig hun stoma kunnen reinigen, sleepte dinsdag een zilveren award en 5.000 euro in de wacht. De bronzen award en 2.500 euro waren voor er de Keuzehulp Galblaas en Liesbreuk van ziekenhuis Bernhoven. De online tool helpt bij het maken van een goede keuze voor een behandeling die het beste aansluit bij de patiënt.

Vorig jaar won het initiatief ‘Keer Diabetes Om’ van stichting Voeding leeft de Gouden award. Bij deze zorgvernieuwing wordt voeding als medicijn ingezet bij de behandeling van diabetes type 2. Inmiddels is het project met behulp van VGZ uitgebreid naar 2500 deelnemers de komende jaren.

De Zinnige Zorg Award is een initiatief van zorgverzekeraar VGZ. Met de awards laat VGZ blijken zinnige zorg onmisbaar te vinden bij het betaalbaar en op hoog niveau houden van de Nederlandse zorg. Meer informatie over de Zinnige Zorg Award is te vinden op zinnigezorgaward.nl